موتور استارتر انواع سوئیچ هایی است که برای شروع و توقف موتورهای القایی سه فاز با تأمین نیروی لازم به موتور طراحی شده و از کشیدن جریان اضافی موتور جلوگیری می کند. استارترهای دلتا ستاره ای متداول ترین استارت های ولتاژ کاهش یافته در دنیای 50 هرتز هستند. (همچنین در دنیای 60 هرتز به عنوان استارترهای Wye-Delta شناخته می شود). از آنها برای کاهش جریان شروع وارد شده به موتور در هنگام استارت برای کاهش آشفتگی و تداخل در منبع تغذیه استفاده می شود.
نیاز به موتورهای مبتدی
به طور کلی ، موتور باید بر اساس کاربرد آن با بار کامل یا بدون بار روشن شود. اگر موتور بدون بار روشن شود ، برای عبور از س اولیه به گشتاور کمی نیاز دارد. اما اگر موتور با بار روشن شود ، گشتاور راه اندازی آنقدر کافی است که موتور را با بار و اینرسی آن روشن می کند.
موتورهای القایی سه فاز می توانند با اتصال مستقیم منبع تغذیه شروع به کار کنند. در این حالت گشتاور راه اندازی موتور به دلیل جریان استارت زیاد زیاد خواهد بود. این گشتاور موتور را شتاب می دهد تا به سرعت نهایی برسد. از آنجا که شتاب موتور القایی زیاد است ، مس از بین می رود ، یعنی از دست می رود در اثر گرما. و با استفاده از I square x R محاسبه می شود ، بطور قابل توجهی کم است.
این نوع راه اندازی موتور فقط برای موتورهایی که تا 5HP درجه بندی دارند قابل اجرا است. زیرا ، در موتورهای بزرگ ، جریان راه اندازی بسیار زیاد است و اگر مستقیماً از منبع تغذیه به منبع تغذیه وصل شود ، افت ولتاژ زیادی در خط ایجاد خواهد شد. این افت ولتاژ ممکن است بر رفتار سایر سیستم ها یا بارهایی که به منبع تغذیه متصل هستند تأثیر بگذارد.
جریان شروع موتورهای بزرگ سه فاز می تواند 6 برابر بیشتر از جریان بار کامل باشد.
به عنوان مثال ، جریان نامی موتور 415 ولت ، 15 اسب بخار 70 آمپر ، اگر این موتور با اتصال مستقیم آن به منبع تغذیه روشن شود ، جریان شروع حدود 6 × 70 = 420A خواهد بود. این کشش جریان بسیار بالایی از شبکه است بنابراین تأثیر آن را روی سایر دستگاه ها نشان می دهد.
بنابراین ، ما باید موتور را با استفاده از یک استارت مناسب روشن کنیم. اگر گشتاور موتور القایی مستقیماً با مربع ولتاژ متناسب باشد (T ∝ V2) ، کاهش ولتاژ منجر به کاهش گشتاور شروع می شود. این نوع استارترها به عنوان Starters ولتاژ کاهش یافته شناخته می شوند.
انواع مختلفی از شروع کننده های ولتاژ کاهش یافته وجود دارد
Star-Delta (Y - Δ) استارتر
ترانسفورماتور خودکار ولتاژ را کاهش می دهد
سیم پیچ قسمت شروع کننده ولتاژ کاهش یافته است
مقاومت شروع کننده ولتاژ کاهش یافته است
مقاومت افزایش مقاومت
واکنش دهنده کاهش دهنده ولتاژ
کاهش ولتاژ در هنگام شروع ستاره دلتا با پیکربندی فیزیکی سیم پیچ موتور حاصل می شود. در هنگام شروع ، سیم پیچ با پیکربندی ستاره متصل می شود و این باعث کاهش ولتاژ در هر سیم پیچ 3 می شود. این باعث کاهش گشتاور با ضریب سه می شود. پس از زمان تأخیر ، سیم پیچ به صورت دلتا تنظیم شده و موتور به طور معمول کار می کند.
استارترهای Star / Delta احتمالاً متداول ترین استارت های ولتاژ کاهش یافته هستند. آنها در تلاش برای کاهش جریان شروع وارد شده به موتور در هنگام شروع به عنوان وسیله ای برای کاهش اختلالات و تداخل در منبع برق استفاده می شود.
به طور سنتی در بسیاری از مناطق منبع تغذیه ، نیاز به نصب یک استارت ولتاژ کاهش یافته در تمام موتورهای بزرگتر از 5HP (4KW) وجود دارد. استارتر Star-Delta یکی از کمترین هزینه های شروع کننده های ولتاژ کاهش یافته الکترو مکانیکی است که می توان آن را اعمال کرد.
شروع-دلتا از اجزای زیر تشکیل شده است:
کنتاکتورها: مدار استارت Star-Delta از سه کنتاکتور اصلی ، ستاره ای و دلتا تشکیل شده است.
تایمر: کنتاکتورها توسط تایمر ترکیب شده با شروع تنظیم می شوند.
کلیدهای Interlock: کلیدهای اینترلاک به عنوان معیار ایمنی بین کنتاکتورهای ستاره و دلتا مدار کنترل متصل می شوند بنابراین نمی توان کنتاکتور دلتا را بدون غیرفعال کردن کنتاکتور ستاره فعال کرد.
رله اضافه بار حرارتی: یک رله اضافه بار حرارتی نیز به همین ترتیب در مدار کنترل ستاره دلتا تثبیت می شود تا موتور را از گرمای متوسط که می تواند در آتش سوزی یا فرسودگی موتور تسریع کند ، اطمینان حاصل کند.
کار Star-Delta Starter
در ابتدا کنتاکتور اولیه و کانکتورهای ستاره خاموش می شوند.
پس از تاخیر زمانی تایمر به سمت ستاره تماس می گیرد تا به حالت باز خارج شود.
کانکتورهای اولیه ، دلتا که به حالت خاموش حرکت می کنند ، بر این اساس مدار دلتا را ساختار می دهند.
در زمان شروع ، هر مرحله استاتور ولتاژ VL / v3 می گیرد ، جایی که VL ولتاژ خط است.
جریان خط کشیده شده توسط موتور القایی در هنگام شروع به یک سوم کاهش می یابد در مقایسه با جریان شروع با سیم پیچ مرتبط در دلتا.
از آنجا که گشتاور پیشرفته توسط یک موتور مطابق با مربع ولتاژ اعمال شده است.
شروع کننده دلتا ستاره با شروع فوری دلتا گشتاور شروع را به یک سوم آن ممکن کاهش می دهد.
تایمر تبدیل از اتصال ستاره به اتصال دلتا را کنترل می کند.
یک تایمر در استارتر ستاره دلتا برای یک موتور القایی در نظر گرفته شده است تا حرکت را از حالت ستاره انجام دهد.
با استفاده از آن موتور با ولتاژ و جریان کاهش یافته کار می کند و گشتاور کمتری تولید می کند.
حالت دلتا برای کارکرد کامل موتور القایی ضروری است
قدرت.
استفاده از ولتاژ و جریان بالا برای تبدیل یک گشتاور بالا.
اتصالات ترمینال در پیکربندی های Star و Delta
پیکربندی ستاره:
L1 ، L2 و L3 ولتاژهای خطی هستند که به کنتاکتور اصلی داده می شوند
سیم پیچ های اصلی موتور U ، V و W هستند.
در حالت ستاره ای سیم پیچ موتور ، کنتاکتور اصلی شبکه برق را به پایانه های اساسی سیم پیچ U1 ، V1 و W1 متصل می کند.
کنتاکتور ستاره ترمینال های U2 ، V2 و W2 را که پایانه های کمکی سیم پیچ هستند کوتاه می کند.
با وجود خاموش بودن کنتاکتور اصلی ، تأمین برق به ترمینال های U1 ، V1 و W1 می رسد.
در نتیجه ، سیم پیچ موتور در حالت ستاره انرژی می گیرد.
زمان سنج در لحظه ای که انرژی کنتاکتور ستاره فعال می شود شروع می شود.
بعد از تایمر ، به بازه زمانی مشخص شده رسیدید. کنتاکتور ستاره انرژی کم می کند و کنتاکتور دلتا انرژی می گیرد.
نقطه ای که پیمانکار دلتا بسته می شود:
ترمینال های سیم پیچ موتور U2 ، V2 و W2 با V1 ، W1 و U1 به صورت جداگانه از طریق کنتاکت های خاموش کنتاکتور اصلی ارتباط برقرار می کنند.
برای اتصال دلتا ، تکمیل انتهای یک سیم پیچ باید با انتهای سیم پیچ دیگر پیوند یابد.
سیم پیچ موتور با تامین ولتاژ خط L1 به ترمینال های سیم پیچ W2 و U1 ، ولتاژ خط L2 به ترمینال های سیم پیچ U2 و V1 و ولتاژ خط L3 به ترمینال های سیم پیچ V2 و W1 در دلتا پیکربندی می شود.
توضیحات نحوه کار و راه اندازی Star Delta Automatic Starter با نصب سیم کشی تایمر:
از سمت چپ ، کنتاکتور اصلی را با تایمر پنوماتیک دارید زیرا کنتاکتور اصلی شما همیشه انرژی دارد ، در وسط شما کنتاکتور دلتا را با اضافه بار حرارتی برای محافظت از موتور دارید در صورتی که موتور بیش از میزان آمپر تنظیم شده در بیش از حد حرارتی ، روشن باشد سمت راست شما کنتاکتور Star را دارید که اولین کنتاکتور است که با کنتاکتور اصلی انرژی می گیرد و سپس هنگامی که تایمر به محدودیت زمانی خود می رسد ، کنتاکتور Star از کار می افتد و کنتاکتور دلتا انرژی می دهد و موتور در حال بارگیری کامل است.
نمودارهای کنترل موتور و توان مرتبط:
STAR / DELTA استارتر بدون تایمر ، نمودارهای کنترل و نمودارهای سیم کشی
موتور 3 فاز را از بیش از دو مکان کنترل کنید - نمودارهای قدرت و کنترل
عملکرد و راه اندازی استارتر دلتا استار اتوماتیک
از L1 جریان فاز از طریق فیوز به سمت تماس بیش از حد گرمایی می رود ، سپس دکمه فشار OFF ، دکمه فشار اتصال تماس 2 و سپس C3. در نتیجه ، مدار تکمیل می شود.
سیم پیچ کنتاکتور C3 و سیم پیچ تایمر (I1) به یک باره انرژی می گیرد و سیم پیچ موتور سپس در Star متصل می شود. وقتی C3 فعال شود ، پیوندهای کمکی باز آن بسته شده و بالعکس (یعنی پیوندهای نزدیک باز خواهند بود). بنابراین C1 Contactor نیز انرژی می گیرد و منبع تغذیه سه فاز به موتور می رسد. از آنجا که سیم پیچ در Star متصل است ، بنابراین هر فاز √ 3 برابر کمتر از ولتاژ خط یعنی 230 ولت خواهد گرفت. از این رو موتور با خیال راحت شروع به کار می کند.
تماس نزدیک C3 در خط Delta باز می شود که به همین دلیل هیچ فرصتی برای فعال شدن کنتاکتور 2 (C2) وجود نخواهد داشت.
پس از ترک دکمه فشار ، سیم پیچ سیم پیچ و سیم پیچ 3 از طریق تماس تایمر (Ia) ، نگه داشتن تماس 3 و تماس نزدیک 2 از C2 تأمین می شوند.
هنگامی که کنتاکتور 1 (C1) انرژی می گیرد ، دو تماس باز در خط C1 و C2 بسته می شوند.
برای زمان خاص (به طور کلی 5-10 ثانیه) که موتور در آن ستاره متصل می شود ، پس از آن تماس تایمر (Ia) باز خواهد شد (ممکن است با چرخاندن دکمه تایمر تغییر کنیم تا زمان را دوباره تنظیم کنیم) نتیجه
پیمانکار 3 (C3) خاموش خواهد بود ، به همین دلیل پیوند باز C3 بسته خواهد شد (که در خط C2 است) بنابراین C2 نیز انرژی خواهد گرفت. به طور مشابه ، وقتی C3 خاموش باشد ، اتصال ستاره سیم پیچ نیز باز می شود. و C2 بسته خواهد شد. بنابراین سیم پیچ موتور در دلتا وصل خواهد شد. علاوه بر این ، تماس 2 (که در خط C3 است) باز می شود ، که توسط آن ، هیچ فرصتی برای فعال شدن سیم پیچ 3 (C3) وجود ندارد
از آنجا که موتور اکنون در دلتا متصل است ، بنابراین ، هر فاز موتور ولتاژ خط کامل (400 ولت) دریافت می کند و موتور در حالت حرکت کامل شروع به کار می کند.
https://www.electricaltechnology.org/2012/02/star-delta-3-phase-motor-starting.html
مروری بر انواع جریان های اتصال کوتاه
، ,موتور ,سیم ,پیچ ,ولتاژ ,دلتا ,سیم پیچ ,می شود ,می کند ,کاهش یافته ,ولتاژ کاهش ,کاهش یافته استمقاومت ,شروع کننده ولتاژ
درباره این سایت